الاخبار الرئيسية
الجمعة 23 ابريل 2021
  • C°17      القدس
  • C°9      دمشق
  • C°12      بيروت
  • C°4      طهران
من نحن شروط الاستخدام اتصل بنا

قتلها زوجها وشوّه جثتها.. غضب مصري ومطالبة بـ#حق_إسراء_عماد

تاريخ النشر: 2021-03-29 13:04:00
الساحل الاخباري -

يتداول ناشطون مصريون قضيّة جريمة قتل امرأة تدعى إسراء عماد، وتم تدوين وتغريد اسم ووسم "#حق_إسراء_عماد" آلاف المرات منذ أمس الأحد.

انتشرت تفاصيل الجريمة حين كتب حساب باسم "بيلا بيلا" على موقع "فيسبوك"، أحداث الجريمة وادعت الكاتبة أنها واحدة من العاملين داخل مستشفى المنصورة الدولي، وأن الفتاة إسراء عماد، وعمرها 18 عامًا، تعرضت إلى إصابات خطيرة نتيجة الاعتداء عليها من قبل زوجها، نتيجة خلافات بينهما، وتم نقلها للمستشفى، وخرجت جثتها من المستشفى دون علم أحد.

شارك محمد أبو يسري بالتعبير عن سخطه من الصور التي تسربت لجثة الشابة إسراء عماد، وقال على حسابه في "تويتر": "ماليش في الهاشتاجات ولا بحب أشارك.. لكن شايف صور مرعبة بمعنى الكلمة، بنت متقطعه حرفيًا.. وماتت أيا كانت الظروف أو القصه أو أي شيء ، أي شيء..! الحيوان اللي عمل كدا يتحكم عليه بالإعدام فورًا، بدون قضيه.. ايه التخلف اللي الناس وصلتله دا، فيه إيه يا كلاب".



وكتب حساب يحمل اسم "ليزي" على "تويتر" أن "إسراء ماتت خلص والمستشفى أخفت جثتها وماحدش عارف راحت فين ولا سلموها للزوج اللي قتلها وبيهددوا الممرضة الي كانت حاضرة أنها ما تتكلمش حتى جثث البنات الضحايا بتعملوا فيها كده يا مصريين يا مسلمين؟ #حق_إسراء_عماد #عايزين_حق_إسراء".

وكتب ناشط مصري، أحمد، على حسابه في "تويتر"، سلسلة من التغريدات عن القضية، وقال إن "إسراء متعرضتش لجريمتين بس. تعرضت ل 5جرايم، جريمة لما اتجوزت وهي قاصر. وجريمة لما فرضوا عليها تجيب طفلة. وجريمة لما الزوج وأمه مستحملوش رفض إسراء لخيانته وجريمة لما قتلوها بعد ما تم تشويه وشها بشكل كامل.. وجريمة لما بيتم التستر على الجريمة #حق_إسراء_عماد #عايزين_حق_إسراء".

وقال هشام شريف على "تويتر" إن "أي حد يتابع التعليقات حيلاقي أن غالبية الشعب عندهم غضب مرعب جواهم من اللي بيحصل في مصر الناس خلاص بقت ليها تكه. يا رب رحمتك بالمصريين. لأنه صبر المصريين قسما بمن رفع السماء محدش يقدر عليه. إعلام مضلل وحكومة ظالمة وموت من غير سبب بتخرج من بيتك ترجع على ظهرك يارب #حق_إسراء_عماد".

 

اضف تعقيب